Jakie pędzle do malarstwa – syntetyczne czy naturalne?
Pędzle z naturalnym włosiem to tradycyjne pędzle malarskie używane przez licznych plastyków. Ich zwolennicy są zdania, że żadne, nawet najnowocześniejsze syntetyczne włókno, nie zastąpi naturalnego. Jednak wraz ze wzrastającą w społeczeństwie świadomością, że środowisko naturalne należy chronić i ograniczyć używanie produktów pochodzenia zwierzęcego do minimum, producenci pędzli do malarstwa zaczęli tworzyć coraz lepsze pędzle syntetyczne, do złudzenia imitujące te z włosiem naturalnym. Czy istnieje jasna odpowiedź na pytanie, które z nich są lepsze? Sprawdźmy.
Pędzle syntetyczne vs. farby akwarelowe
Wybór między pędzlami naturalnymi a syntetycznymi nie zależy jedynie od upodobań artystów i ich kwestii światopoglądowych (mamy tu na myśli wegan, którzy z pewnością postawią na sztuczne włókno), lecz także od techniki malarskiej, którą się posługują.
Naturalne pędzle artystyczne są bowiem niezastąpione w malarstwie akwarelowym. Akwarele to jedyne farby, do których są potrzebne bardzo miękkie pędzle. Ponadto pędzelki do farb wodnych muszą mieć dużą chłonność i zatrzymywać farbę – z tego powodu włosie syntetyczne, choćby najlepszej jakości, może okazać się zbyt sprężyste. Może, ale nie musi.
W naszym sklepie znajdziesz pędzle, których sztuczny włos do złudzenia przypomina włosie naturalne: choćby wiewiórkowe lub sobolowe, czyli takie, które jest uważane za najlepsze do akwareli. Syntetyki polecamy przede wszystkim początkującym malarzom: nie tylko akwarelistom. Nowoczesne pędzle nylonowe są sporo tańsze od naturalnych, a producenci zadbali o to, by były jak najbardziej chłonne i miękkie. Co więcej, pędzle z włosia naturalnego są trudniejsze w użytkowaniu i wymagają wyrobionej już techniki. Syntetyczny odpowiednik naturalnego pędzla to idealny wybór dla studentów ASP i uczniów szkół plastycznych, szukających dobrych artykułów plastycznych w niewygórowanej cenie.
Wybieramy pędzle do farb olejnych i akrylowych
Dużo łatwiej jest wybrać odpowiednie pędzle do farb olejnych i akrylowych niż do akwareli. Oleje i akryle są gęste, wymagają więc pędzli o sztywnym, sprężystym włosiu – nietrudno się domyślić, że syntetyki sprawdzą się w ich przypadku doskonale. Pędzel o włosiu syntetycznym lepiej rozprowadza farby o gęstej konsystencji, a praca z nim jest dużo łatwiejsza niż z pędzlem naturalnym.
Także i tu szczególnie polecane są pędzle nylonowe: dobrze zatrzymują wodę i farbę, jednak nie są aż tak chłonne jak naturalne. Doskonała chłonność włosia, tak pożądana w malarstwie akwarelowym, w technikach olejnej i akrylowej może przynieść artyście więcej szkody niż pożytku. Dużą ilość farby na pędzel nabiera się jedynie wtedy, gdy chce się uzyskać na obrazie fakturę; jeśli nie taki jest artystyczny zamysł, to obraz nie zyska na „urodzie”, a jedynie będzie dłużej wysychał. A propos wysychania obrazu: przypominamy, że żaden naturalny pędzel nie nadaje się do werniksowania tak dobrze, jak syntetyczny odpowiednik. O ile oczywiście używamy płynnego werniksu, a nie np. produktu w sprayu.
Słowem podsumowania: udzielenie jedynej słusznej odpowiedzi na pytanie, które pędzle artystyczne lepiej wybrać – naturalne czy syntetyczne – jest bardzo trudne. I jedne i drugie mają swoje specyficzne cechy wymagane w różnych technikach malarskich. Początkujący artyści z powodzeniem mogą zacząć przygodę z malarstwem od pędzli z syntetycznym włosiem, zaś ci zaawansowani muszą, na podstawie doświadczenia, samodzielnie dokonać wyboru. Tak czy inaczej, nie warto z góry zakładać, że syntetyki to pędzle „gorsze”, lecz po prostu poznać ich właściwości.